Šiuo metu yra prisijungę 114 svečių ir 14 narių Jūs esate neprisijungęs |
Naudotojas Slaptažodis Prisiminti mane šiame kompiuteryje
| registruotis | Lietuvos vėliava Angliška vėliava
Visuomeninė Lietuvos LGBT svetainė
Visuomeninė Lietuvos gėjų ir lesbiečių svetainė
EMIS

Apklausa

Ilgiausių jūsų santykių su antra puse trukmė:

Rezultatai | Kitos apklausos

Balsų: 1384, komentarų: 10

Reklama


Renginiai

Pasaulinė AIDS diena 12/01 - 12/01

Sweet Hard Candy @ SOHO 11/24 22:00 - 11/25 07:00, SOHO CLUB, Vilnius

Sauna Afterparty @ Glamour Gay Sauna 11/24 22:00 - 11/25 08:00, Glamour Gay Sauna, Vilnius

Final Autumn Blast! @ SOHO 11/25 22:00 - 11/26 07:00, SOHO CLUB, Vilnius

Gay Naked Party @ Glamour Gay Sauna 11/25 22:00 - 11/26 08:00, Glamour Gay Sauna, Vilnius

Sunday Chill @ Glamour Gay Sauna 11/26 20:00 - 11/27 03:00, Glamour Gay Sauna, Vilnius

Žalgirės 12/31 18:00 - 21:00, Nacionalinis Kauno dramos teatras, Kaunas

Visi renginiai »

Atsiuntė Oxious, sekmadienį, 2010.07.18 10:55. Perskaityta 15999 kartus

Lietuvoje tos pačios lyties poros negali sudaryti santuokos. Tai visiems žinomas ir dažnai kartojamas faktas. Tačiau paprastai šis faktas tik konstatuojamas, o jo sukeliamos pasekmės užmirštamos. Santuoka pirmiausiai yra teisinė, o ne moralinė, paprotinė ar religinė kategorija. Tai sutartis, kuri susituokusiems asmenims sukuria realias teises ir pareigas. Šis straipsnių ciklas padės tos pačios lyties poroms sukurti teisinius santykius, panašius į tuos, kuriuos sutuoktiniai įgyja keliose srityse: paveldėjime, sugyventinio atstovavime, bendro gyvenimo, turto, gyvenamosios vietos naudojime, vaikų auginime. Bus trumpai aptartos galiojančios teisės normos, pateikti praktiniai patarimai. Atskirai bus aptartos ir tos teisės, kurių homoseksualios poros pagal esamus įstatymus negali gauti.

TemidėTemidė

Pagrindžiant draudimą susituokti tos pačios lyties asmenims paprastai apeliuojama į visuomenėje nusistovėjusius papročius, moralę, išreiškiamas noras draudimu ginti tradicines vertybes – šeimą, dorą. Moralei ir tradicijai teisinėje valstybėje yra vietos, tad tokie argumentai savaime nėra niekiniai. Tačiau teisinėje valstybėje pirmenybė turėtų būti teikiama teisiniams argumentams.

Visuomenėje egzistuoja įvairūs visuomeniniai santykiai: paprasti ir sudėtingi, reikšmingi ir nelabai, plačiai paplitę ir vienetiniai. Būtų ne tik nerealu, bet ir žalinga tikėtis visus visuomeninius santykius sureguliuoti teisiškai. Tačiau akivaizdu, kad dalį jų būtina reguliuoti – to paprasčiausiai reikalauja gyvenimo realybė. Jei tokie santykiai nereguliuojami, o paliekami likimo valiai, gali kilti daug praktinių problemų. Kohabitacija – gyvenimas kartu – yra asmeniniai ir turtiniai tarpusavio santykiai. Įstatymų leidėjas pripažįsta būtinybę juos reguliuoti įtvirtindamas santuokos institutą. Sugyventiniai gali susituokti, tuomet jie prisiims visumą teisių ir pareigų – jų turtas taps bendru, jie galės pasiimti vienas kito pavardę, taps įstatyminiais įpėdiniais, tam tikrais atvejais galės vienas kitą atstovauti, gaus privilegiją neliudyti prieš sutuoktinį teisme ir taip toliau. Susituokę sugyventiniai gauna gana didelį teisių ir pareigų paketą, nes gyvenimas kartu reikalauja tam tikrų teisinių rėmų. Bet jei sugyventiniai yra tos pačios lyties, jei jų seksualinė orientacija neatitinka įstatymo raidės, tuomet būtinybė reguliuoti šiuos visuomeninius santykius ignoruojama. O tai yra teisės spraga. Teisę reikia derinti prie realybės, o ne atvirkščiai.

Toks požiūris Lietuvoje nėra populiarus, nes santuoka pirmiausia asocijuojama su tradicijomis. Ji laikoma išimtinai tradicinės šeimos – vyro ir moters sąjungos – šventu ritualu. Bet koks siūlymas praplėsti santuokos institutą sutinkamas priešiškai, parodomas kaip šventvagiškas kėsinimasis į ritualą ir į tradicinę šeimą. Tačiau juk bėda slypi pernelyg siaurame, neteisiškame požiūryje į santuoką. Pakaktų pripažinti, jog santuoka vienais atvejais labiau ritualas, o kitais labiau teisinė sutartis, lemianti teisinius padarinius. O kadangi pernelyg griežtos sutarties sudarymo taisyklės lemia disharmoniją visuomeniniuose santykiuose, jas reiktų keisti.

Tačiau kol kas jų keisti niekas nesiruošia – tai būtų itin sudėtingas teisinis ir politinis procesas. O žmonėms gyventi vis dėl to reikia. Tam ir skirtas šis straipsnių ciklas.



Šis straipsnis Tolerantiško jaunimo asociacijos vykdomo projekto „Kovok už save - už LGBT teises“ vienas iš veiklos rezultatų. Projektą remia Nyderlandų karalystės ambasada Vilniuje ir Nyderlandų karalystės užsienio reikalų ministerija.

Spausdintuvas versija spausdinimui | Pasidalinti pasidalinti | Klaida pastebėjote klaidą?

Dalinkimės

Email E. paštu

Dalintis su Facebook Facebook

Dalintis su Twitter Twitter

Dalintis su Myspace MySpace

Dalintis su Frype.lt Frype.lt

Dalintis su Blake.lt Blake.lt

Komentarai

Norėdamasi komentuoti, turite būti užsiregistravęs ir prisijungęs

prisijungti | registruotis

oniponi

2010-07-18 12:37:01

"Teisę reikia derinti prie realybės, o ne atvirkščiai." -- TAIP.

rancour

2010-07-19 23:00:01

civilinio kodekso LI skyrius

JUNGTINĖ VEIKLA (partnerystė)

apskritai, jei būtų poreikis, tai būtų ir precedentas tokių sutarčių.

medus_atsargiai

2010-07-30 16:50:09

:} labai labai reikalinga informacija. Šaunu, kad TJA imasi platinti šiuos straipsnius. Neseniai sužinojau apie kai kuriuos teisinius aspektus vienalytei porai Lietuvoje, beje, iš heteroseksualaus kolegos :}
Galima bent tiek apsirūpinti poroms ir liekant Lietuvoje.

talkeris

2010-12-09 12:26:11

http://www.delfi.lt/news/daily/lithuania/rsimasius-del-homoseksualu-partnerystes-iteisinimo-turi-buti-diskutuojama-bet-sprendimu-negalima-primesti.d?id=39503889

Konarskis

2014-07-27 23:51:09

Vaikai turi teise tureti ir teti, ir MAMA. Egoistiska.