Restorano „Four and Crispy“ reklama pripažinta diskriminuojančia moteris
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba gavo skundą dėl UAB „Fast Group“ greitojo maisto restorano „Four and Crispy“ publikuotos reklamos, kurioje matoma apatinius drabužius vilkinčios merginos nuotrauka ir užrašas „Ar jau bandei geriausią VIŠTYTĘ mieste?“. Skunde teigiama, kad tokio tipo reklamos yra seksistinės, menkinančios ir žeminančios moteris, smerkiamos Lietuvos marketingo bei kitų profesinių asociacijų. Kontrolierė nustatė, kad ši reklama diskriminuoja moteris ir įspėjo UAB „Fast Group“ dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimo.
Tyrimo metu UAB „Fast Group“ administracija komentavo, kad reklamos tikslas yra parduoti restorano produkciją – vištieną. Anot atsakymą rengusių bendrovės atstovų, reklamos kūrimo metu daryta fotosesija vyko šiltuoju metų laiku, todėl mergina apsirengusi vasariškai. Jie teigia, kad modelio dėvimi drabužiai nėra apatiniai: „nenaudojame modelio su apatiniais rūbais – tik kelnaitėmis, liemenėle, maudymosi kostiumėliu ar išvis be dalinės aprangos“. Jų manymu, bet kurioje moterį ar vyrą vaizduojančioje reklamoje įmanoma įžvelgti viską, ko geidžia fantazija. Atsakyme taip pat teigiama, kad planuota skelbti ir analogišką reklamą su vyriškos lyties modelio fotografija, tačiau gavus informaciją apie skundą, šios idėjos atsisakyta. Bendrovė pažymėjo, kad savo sukurta reklama nenorėjo nieko įžeisti, o jei įžeidė – atsiprašo.
Tyrimo metu lygių galimybių kontrolierė vertino, ar minėta reklama nepažeidė Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo, kuris įpareigoja prekių pardavėjus užtikrinti, kad informacijoje apie prekes ir jų reklamoje nebūtų išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas arba teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl asmens lyties bei formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis pranašesnė už kitą.
Reklamoje išryškinta apnuogintą kūną demonstruojanti mergina, skrudintą vištieną besiruošianti valgyti gulėdama nepatogioje pozoje. Reklamoje naudojamas užrašas „Ar jau bandei geriausią vištytę mieste?“ nedviprasmiškai kuria užuomina apie moterį, nes žodis „vištytė“ tiek šnekamojoje kalboje ir viešojoje erdvėje, tiek lietuvių tautosakoje yra personifikuojamas ir siejamas su moterimis, apibūdinant jas menkinamai. Reklamoje tai pat kuriamas moters sudaiktinimas – ji vaizduojama kaip geidžiamas, seksualinių fantazijų objektas, kuriuo siekiama skatinti pardavimus.
„Reklama akivaizdžiai žemina moteris, kuriant moters kaip seksualizuoto objekto įvaizdį. Moters kūnas yra tiesiog įrankis reklamuoti mėsos produktams. Akivaizdžiai ir tiesiogiai galima suvokti, kad pagrindinis vartotojo dėmesys sutelkiamas į gulinčią apsinuoginusią merginą, kurios kūnas užima didžiausią dalį nuotraukos, o ne į reklamuojamą skrudintą vištieną. Moters vaizdavimas gulimoje, pažeidžiamoje pozoje apskritai suponuoja jos nelygiavertę padėtį, nesaugumą, lengvesnį prieinamumą.“, – komentuoja lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė.
- Prisijunkite arba užsiregistruokite jei norite komentuoti